تقویت تشکل‌های مردم‌نهاد برای حراست از عرصه‌های منابع طبیعی


حیات غرب - مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه حفاظت از منابع طبیعی بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست، اظهار کرد: تقویت تشکل های مردم نهاد و سمن ها را در استان در برنامه داریم.
 
مراد شیخ ویسی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۳۷  تشکل مردم نهاد در زمینه منابع طبیعی در استان داریم، اضافه کرد: برای حفاظت و حراست از منابع طبیعی، مردم باید به عضویت این سمن ها در بیایند.
 
شیخ ویسی افزود: همچنین در جهت حفاظت از منابع طبیعی استان هفت هزار نفر نیروهای همیار طبیعت در  استان فعالیت دارند.
 
این مسئول حفاظت مشارکتی را مورد تاکید مجموعه منابع طبیعی دانست و اظهار کرد: تاکنون با حدود ۳۰۰ مرتعدار استان تفاهمنامه همکاری منعقد شده و ۳۰۰ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان تحت حفاظت و حراست مرتعداران قرار گرفته اند.
 
مدیر کل منابع طبیعی استان کرمانشاه بیان کرد: با سپردن عرصه های منابع طبیعی به مرتعداران نگرانی بابت آتش سوزی ها کمتر شده، چرا که این افراد به مراقبت و نگهبانی از عرصه های منابع طبیعی مشغولند.
 
شیخ ویسی تاکید کرد: در تلاشیم تا نیمی از عرصه های منابع طبیعی استان را تحت پوشش حمایتی و نظارتی بهره برداران منابع طبیعی ببریم.
 
وی در ادامه اشاره ای هم به وقوع حریق در عرصه های منابع طبیعی استان در سال جاری داشت و افزود: در مجموع از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۰۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان دچار حریق شده که بیشتر مرتعی بوده اند.
 
شیخ ویسی یادآوری کرد: بجز یک مورد آتش سوزی رخ داده در شهرستان قصرشیرین، بقیه آتش سوزی ها جزئی بوده و سریعا اطفا شده اند.
 
وی در ادامه اظهار کرد: جنگل‌کاری اقتصادی با گونه های مثمر مثل بنه، بادام، انجیر  در برنامه استان است و تاکنون توسعه باغات دیم در سطح شش هزار هکتار کار شده است.
 
شیخ ویسی با اشاره به اجرای پروژه های آبخیزداری در سطح ۵۳ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان کرمانشاه در پنج سال گذشته افزود: در این راستا تاکنون ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.
 
وی با بیان اینکه ۲۰ درصد سطح استان پوشیده از جنگل است، اظهار کرد: جنگل های زاگرس در استان کرمانشاه با گونه های غالب بلوط ایرانی، زالزالک، آلبالوی وحشی و... در نوار غربی استان با طول ۳۰۰ کیلومتر و عرض ۶۰ کیلومتر گسترده هستند.
 
جلوگیری از بروز گرد و غبار، حفظ محیط زیست و تعدیل آب و هوا از کارکردهای جنگل های استان کرمانشاه هستند که شیخ ویسی به آنها اشاره کرد.
 
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه ادامه داد: همچنین ۴۸ درصد سطح استان پوشیده از مرتع است که سطحی معادل حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار دارند.
 
شیخ ویسی  با اشاره به وجود حدود سه میلیون راس دام سبک در استان  و ۸۰ هزار خانوار بهره بردار، اظهار کرد: برای تعادل دام در مراتع استان برای حدود ۶۰ هزار خانوار پروانه مرتعداری صادر شده است.
 
شیخ ویسی ارزش سالانه علوفه مراتع استان را حداقل ۹۶ میلیارد تومان اعلام کرد.
 
وی همچنین برای مراتع کارکردهای زیست محیطی، حفاظت از آب و خاک و... برشمرد.
 
 شیخ ویسی با اشاره به فرسایش ۱۶ تنی سالانه خاک در کشور تصریح کرد: اگرچه میزان فرسایش سالانه خاک استان ۱۰ تن در هکتار است، اما باید برای کاهش این میزان فرسایش و رساندن آن به استانداردهای جهانی برنامه ریزی شود.
 
شیخ ویسی یادآوری کرد: خاک بستر و مبنای کشاورزی است و حفاظت از آن از اهمیت زیادی برخوردار است.
ایسنا

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی