رستم وندی معاونت وزیر کشور:تهدید دشمن و تعارضات اجتماعی با مشارکت مردم و تشکلها در سیاست گذاری ،تصمیم سازی و تصمیم گیری خنثی می شود


 

حیات غرب - دکتر تقی رستم وندی معاونت وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی در جمع مدیران فرهنگی ،اجتماعی و فرمانداران استان کرمانشاه ضمن بیان وضعیت جاری کشور ، تعارضات و آسیبهای اجتماعی ، راه های کاهش این آسیبها تشریح کرد.

++عملکرد استاندار با رویکرداجتماعی

ایشان در ابتدا به عملکرد بازوند استاندار در خصوص مدیریت زلزله اشاره نمود و گفت  :کاملا مشخص است مهندس بازوند ، معاونت ایشان آقای الهی تبار و آقای گودرزی مدیر کل دفتر اجتماعی و فرهنگی نگاه درستی روی پیشبرد مسائل داشته و در بازسازی مناطق زلزله زده با رویکر اجتماعی ظاهر شده اند . زلزله علی رغم خسارات و آسیبهایی که به بار آورده ولی در استان تبدیل به یک همدلی و مشارکت بیشتر مردم شده است .

++آسیب ها و تعارضات اجتماعی

رستم وندی در ادامه وضعیت آسیبهای اجتماعی و تعارضات ماه های پیش را اینگونه تشریح و اظهار داشت:

علاوه بر آسیبهای اجتماعی در اواخر سال گذشته، تحولات اجتماعی عمیق تری را در کشور شاهد هستیم. مطالباتی از قبل شکل گرفته است که اکنون بعنوان اولویت اول مطرح است . در کارگروه تخصصی اجتماعی باید تحولات عمیق اجتماعی را بررسی کرده و فراتر از آسیبهای اجتماعی پیش برویم .

با این مشکل اقتصادی که از ابتدای سال 97 روی داده است ، اگر بی توجهی شود و درست مدیریت نداشته باشیم ،وضعیت اجتماعی خاصی به ویژه در حوزه آسیبهای اجتماعی روی خواهد داد.
++تورم و آسیبهای اجتماعی

مطالعات مختلفی از دهه های قبل در دنیا و ایران شده  است که بین تورم ، گرانی و شکاف طبقاتی با افزایش آسیبها رابطه و نسبت معنا داری دارد.یعنی به میزان تورم و شکاف طبقاتی شاهد افزایش آسیبهای اجتماعی خواهیم بود.لذا در پی وضعیت اقتصادی کنونی باید مدیریت آسیبهای اجتماعی را ارتقاء بخشیم.

++چهلمین سال پیروزی انقلاب و تقابل با نظام

تحولات اجتماعی اخیر یک تناسبی با چهلمین سال پیروزی انقلاب دارد . ما وارث یک انقلاب بزرگ هستیم که در مرز های جمهوری اسلامی محدود نمی شود . انقلابی با پیامدهای بین الملی است . و به نوعی وزن بین الملی را به هم ریخت و نوید یک نظم جدید جهانی را مطرح کرد . انقلاب اسلامی در منطقه غرب آسیا پیامد های بسیار مستقیمی داشته است  و در نظام بین الملل پیامد های غیر مستقیم زیادی داشته است.

لذا امروز که قصد برگزاری چهلمین سال پیروزی انقلاب را داریم یک مسئولیتها و تکالیف جدی بر عهده ما قرار دارد . ما با یک قدرت بزرگ نظامی ، اقتصادی ، فرهنگی و رسانه ای در حال دست و پنجه نرم کردن و تقابل جدی هستیم.بخشی از تحولات امروز کشور ناشی از همین موضوع است .

دشمن در تلاش است در زمینه های اجتماعی برای این تقابل بهره برداری کند.شکافهای اجتماعی را تبدیل به تعارض اجتماعی کند .شکل و پوشش سیاسی به آن داده و به نزاع اجتماعی تبدیل کند و بعد امنیتی به آن ببخشد.

اگر در حوزه اجتماعی درست مدیریت نشود، پدیده های اجتماعی به سرعت تبدیل به موضوعات و تعارضات سیاسی  خواهند شد . که در پایان به یک نزاع امنیتی تبدیل می شود.

++ارزشهای حیاتی کشورها

در مباحث سیاسی سه ارزش حیاتی را برای هر کشور مطرح می کنند .

 1- انسجام اجتماعی – یعنی مدیران سیاسی کشور در درجه اول سعی دارند انسجام اجتماعی را حفظ و تقویت کنند.

 2- رژیم سیاسی – که دولت مردان سعی می کنند رژیم سیاسی خود را حفظ کنند.

 3 – تمامیت ارضی کشور – که توسط نیرو های مسلح راه تجاوز ارضی مسدود میشود

دشمن در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی تلاش دارد درهر سه مورد،این ارزشهای حیاتی را تهدید کند .

یعنی تلاش دارد کشور را از حالت انسجام و همبستگی به سمت گسیختگی و فروپاشی اجتماعی پیش ببرد و رژیم سیاسی کشور را با شعار براندازی تهدید کند  .خطرناکترین تهدید ارزش حیاتی سوم یعنی تهدیدات ارضی کشور است .چون می دانند اگر ایران بصورت موقت خدای نا کرده دچار مشکل شود ، این فرهنگ و تمدن در آینده قدرت برخواستن خواهد داشت .آنها دل به این بسته اند که از طریق گسیختگی اجتماعی و سیاسی آرزو و توهم تجزیه کشور را دنبال کنند.امروز هدف آمریکا تمامیت ایران است.

لذا باید تلاش کرد با مدیریت اجتماعی اجازه ندهیم که پدیده های اجتماعی تبدیل به تعارضات شوند .خدا را شکر در چند ماه گذشته با کمترین هزینه و در سایه هوشیاری مردم مشکلات مردم تبدیل به تعارضات اجتماعی نشد.

بهانه های مختلفی در کشور برای راه اندازی تعارضات اجتماعی مطرح می کنند مثل تقسیمات جعفرافیایی و منطقه ای - تقسیمات اداری – بحث های فرقه ای و صنفی- بر روی گسلهای اجتماعی سرمایه گذاری می کنند وتلاش دارند این گسلها را فعال کنند .

++مدیریت تعارضات اجتماعی

در مدیریت تعارضات اجتماعی باید به سه دسته توجه دقیق کرد

1 - اولین مورد ایجاد تعارضات فکری و آرمانی و نظری در جامعه ایرانی است.در شعارهایی که در 8 ماه گذشته مطرح کردند این موضوع کاملا مشهود بود.شعار علیه روحانیت علیه نهاد دین و در برخی موارد حمله به اماکنی که نشان از دینداری مردم دارد.

2- محور دوم در تعارضات اجتماعی ایجاد شکاف بین مردم با مردم است.

 3 – محور سوم ایجاد شکاف بین مردم با دولت است که با سیاه نمایی قصد دارند در این محور کار را به پیش ببرند.
++کلید واژه ایرانیت و اسلامیت

جامعه ایرانی در طول تاریخ همواره جامعه ای متنوع و متکثر، با نژادها و گویشهای گوناگون بوده است . این فرهنگ غنی و شکوفا همواره توانسته است در حوزه ی شکافهای قومی ،نژادی و مذهبی وحدت در عین کثرت را ایجاد کند .تمدن ایرانی این خصوصیت را در طول تاریخ داشته و دو کلید واژه ی اسلامیت و ایرانیت همواره این تعارضات را از بین برده است.امروزدشمن با تکنیکها و شگردهای به روزشده و ابزار رسانه ای و روانی در فکر ایجاد این شکافهای است .
++کشور هایی که دیگر در جغرافیا نیستند

خیلی از کشور های جهان که تا 20 سال پیش در روی نقشه آنها را می دیدیم، امروزبا اتکا به همین حربه ی رسانه ای و عملیات روانی اثری از آنها در نقشه جعرافیایی نیست . لذا نباید جنگ روانی و رسانه ای را دست کم گرفت .
++موارد مطرح در جنگ روانی

در جنگ روانی دوسه مورد قابل مشاهده است که باید برای آنها طراحی ویژه ای داشته باشیم .1 - محور اول برجسته سازی تهدیدات امنیتی در کشور است . در همین تحولات اقتصادی سال جاری دشمن دائم این تفکر را القاء کرد که یک عملیات نظامی در راه است . مردم را باید نسبت به تهدیدات امنیتی هوشیار کرد که چنین اتفاقی روی نخواهد داد.2 – نکته دوم بحث بی ثبات سازی اقتصادی است . البته واقعیتهای اقتصادی باید مد نظر گرفته و در جهت رفع آن نهایت جدیت را بخرج داد. 3 -  محور سوم که در عملیات روانی انجام می شود سلب اعتماد از مدیریت سیاسی کشور است

در سال پیش رو برای مقابله با این تهدیدات چند کار باید انجام داد .نظام ما مبتنی بر مردم سالاری دینی است در چهلمین سال انقلاب حتما باید نقش مردم برجسته شود . باید به دنبال تکنیکهایی باشیم که حضور مردم را در سرنوشت و مدیریت کشور تقویت کنیم .هم در حوزه سیاست گذاری و هم در حوزه برنامه ریزیذهم در حوزه تصمیم گیری و تصمیم سازی  و هم در حوزه اجرا و عمل مسئولین باید مردم را مداخله بدهند .

++ ارزش سمنها و تشکلهای مردم نهاد

بطور حتم و یقین وقتی صحبت از سمنها می کنیم نباید هر جا گیر کردیم و نتوانستیم کار کنیم بگوییم سمنها مشارکت کنند.این روش حکمرانی و برخورد با سمنها در قرن 21 جوابگو نیست .

در کشور های توسعه یافته از سمنها و مشارکتهای مردمی پیش از اقدام و عمل و در مرحله سیاست گذاری و برنامه ریزی مشارکت می کنند .در مرحله عمل بخش خصوصی و سمنها باید شریک حکمرانان باشند .باید سهیم در حکمرانی باشند و نه اینکه فقط در مقاطعی خاص بکار گرفته شوند .مورد بعدی این است که  باید در مقابل عملیات رسانه ای دشمن به مردم اطلاعات داده شود .

++ بخش آسیبهای اجتماعی

اگر در دوسال گذشته صحبت از مهار آسیبهای اجتماعی بود، الان با موج بزرگی مواجه خواهیم شد .

در حوزه اعتیاد در سراسر کشورکار های مثبت و مفیدی زیادی میشود. ولی با وضعیت مطلوب فاصله زیاد داریم . یک علت مشخص را می توان در حوزه اعتیاد مطرح کرد . مشکل حوزه اعتیاد چرخه ای است که تکرار می شود ما 10 تا 15 درصد بیشتر نمی توانیم به هدف خود درپایداری در درمان و ترک برسیم . اشکال ساختاری داریم . در ایستگاه مقدماتی سرمایه گذاری نمی شود تا نسل جوان به سمت دخانیات و اعتیاد نرود .

بجای اینکه در گلو گاه که نظام تعلیم و تربیت و مدارس سرمایه گذاری و پیشگیری کنیم ،سرمایه و توان را به ایستگاه آخر برده و تلاش داریم معتاد از داخل جوی خیابان و زباله ها جمع و در مرکز نگهداری ببریم . بعضی از اینها برای چندمین بار به این مراکز می روند و دوباره معتاد می شوند . باید نظام برنامه ریزی به سمت تقویت آموزش و پرورش پیش برود . در کشور های توسعه یافته همین کار صورت می گیرد . باید اوقات فراغت دانش آموزان را در فعالیتهای هنری، فرهنگی، ورزشی و علمی فراهم نمود.و خانواده ها را با بچه ها شریک درفعالیت نمود .

چرا ماده 16 ما نمی تواند در خصوص ترک اعتیاد موفق شود ؟ این موضوع بر می گردد به کار آفرینی و باز گشت معتاد به وضعیت عادی در جامعه و خانواده

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی