۲۰ هزار نفر در محلات حکمت‌آباد و باغ ابریشم کرمانشاه توانمند می‌شوند

«هایده مهدوی»مدیر دفتر تسهیل‌گری محلات حکمت‌آباد و باغ‌ابریشم کرمانشاه توانمندسازی محلات را یکی از اولویت‌های اصلی دفاتر تسهیل‌گری دانست و گفت: این دفتر به عنوان پایگاه اجتماعی و محلی، ارتباطی مستقیم با مسایل و مشکلات محلات دارد و در جهت توانمندسازی و کاهش معضلات مردم این مناطق تلاش می‌کند.

 

حیات غرب - «هایده مهدوی»با اشاره به اینکه این دفتر یک سال است به صورت جدی در این محلات فعالیت دارد و طی همین مدت کوتاه توانسته با جلب اعتماد ساکنان این محلات کارهای خوبی در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و حقوقی پیش ببرد، افزود: دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی محلات حکمت و باغ ابریشم کرمانشاه در سال ۱۳۹۷ راه‌اندازی شد و با توجه به تغییر پیمانکار این پروژه وقفه‌ای در کار این دفتر ایجاد و فعالیت مجدد این دفتر نهایتا در سال گذشته از سرگرفته شد.

وی با بیان اینکه دفتر تسهیل‌گیری و توسعه محلی، کار سنجش وضعیت حدود ۲۰ هزار نفری این محلات را در ابعاد مختلف اجتماعی، مددکاری، اقتصادی، حقوقی، شهرسازی و کالبدی را برعهده دارد، گفت: این دفتر با تأکید بر ظرفیت بومی و محلی و استفاده از نقش و مشارکت ساکنان محلی به عنوان فرصت‌های توان افزا در محله، به عنوان بازوی دستگاه‌های خدمت‌رسان عمل کرده و در راستای پیشگیری و کاهش مشکلات محلات حکمت آباد و باغ ابریشم پیش رفته است.

مهدوی در ادامه به برخی حوزه های کاری این دفتر نیز اشاره کرد و توضیح داد: دفتر تسهیلگری و توسعه محلی محلات حکمت آباد و باغ ابریشم در حوزه شهرسازی با شناسایی نیازهای کالبدی محلات و پیگیری مسایل محله از طریق پیگیری از دستگاه های مربوطه در جهت بهبود و ارتقای کیفیت محیطی محلات اقدامات موثری داشته است.

او شن‌ریزی و آسفالت معابر، توسعه فضای سبز محله از طریق کاشت نهال در حاشیه رودخانه چم بشیر حکمت آباد، همسطح‌سازی و درپوش‌گذاری چاه‌های منهول فاضلاب و تأمین روشنایی معابر را از جمله این اقدامات ذکر کرد.

پیگیری مستمر وضعیت بهداشت و سلامت ساکنان محلات

مدیر دفتر تسهیل گری و توسعه محلی محلات حکمت آباد و باغ ابریشم در ادامه سخنانش گفت: همچنین در این مدت با پیگیری های به عمل آمده از طریق همکاری شهرداری و سازمان خدمات شهری، نخاله برداری و پاکسازی حاشیه رودخانه چم بشیر نیز به انجام رسیده است.

مهدوی تصریح کرد: در حوزه اجتماعی نیز این دفتر اقدام به برنامه‌ریزی در انجام امور مربوط به توسعه اجتماعی در زمینه آموزش، بهداشت، فرهنگ و سلامت، امنیت روانی جامعه، افزایش مشارکت ساکنان محله در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، برنامه‌ریزی جهت اتخاذ تصمیمات کاربردی در جهت کنترل انحرافات و کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی، استفاده از ظرفیت‌های جامعه محلی (فعالان و افراد اثرگذار محلی) برای حل مسایل محله، استفاده از ظرفیت سازمان‌های ذیربط در راستای حل مسایل محله و مدیریت کاهش آسیب‌های اجتماعی کرده است.

وی افزود: از اهم اقدامات در این حوزه، شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل می‌باشد که با همکاری سازمان آموزش و پرورش و اداره ثبت احوال سه دانش آموز بازمانده از تحصیل در این محلات سال گذشته موفق به ثبت نام و ادامه تحصیل شدند.

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه نشاط اجتماعی با همکاری حوزه هنری برنامه‌های متنوعی از جمله پخش فیلم برای کودکان، برگزاری کلاس‌های هنری و مسابقه کتابخوانی برای گروه‌های کودک و نوجوان برگزار شده است.

این مسوول تصریح کرد: در حوزه مددکاری اجتماعی نیز علاوه بر مشاوره رایگان برای مراجعه‌کنندگان، با بررسی ابعاد آسیب های اجتماعی در محلات هدف با همکاری نهادهایی چون بهزیستی و کمیته امداد، افراد آسیب پذیر، شناسایی و مورد حمایت معیشتی قرار گرفته اند.

وی افزود: همچنین طی مدت فعالیت این دفتر، هشت کارگاه آموزشی برای گروه‌های هدف با محوریت مقابله و پیشگیری از اعتیاد، خشونت، طلاق، سلامت جسم و روان و همچنین کارگاه‌های آموزشی هلال احمر برگزار شد که خوشبختانه مورد استقبال خوب ساکنان محلی قرار گرفت.

پرداخت تسهیلات برای توانمندی افراد

مدیر دفتر تسهیل گری و توسعه محلی محلات حکمت آباد و باغ ابریشم خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصادی نیز با همکاری پارک علم و فناوری استان کرمانشاه و سازمان فنی و حرفه‌ای دوره های ارتقا مهارت‌های فنی؛ در راستای توسعه مشاغل خانگی و بنگاه‌های خُرد صورت گرفته و با بررسی پیشینه فعالیت ساکنان، با اولویت پخت نان سنتی، میوه خشک کنی و فرشبافی تسهیلاتی به افراد متقاضی پرداخت شد.

مهدوی یادآور شد: همچنین در حوزه حقوقی نیز با همکاری کانون وکلا، کارگاه های آموزشی مطالبه‌گری حقوقی، پیگیری مسائل حقوقی در حوزه کیفری و خانواده برای اهالی محل برگزار شد که موضوع سهام عدالت و ابهامات مربوط به آن از جمله موضوعات مهمی بود که توسط کارشناس حقوقی تشریح شد.

وی به اقدامات دفتر تسهیل گری و توسعه محلی محلات حکمت‌آباد و باغ‌ ابریشم در شرایط همه‌گیری کرونا هم اشاره کرد و افزود: طی مدت شیوع کرونا چهار هزار عدد ماسک رایگان اهدایی از جانب خیرین با همکاری نهادهای محلی، جهت ارتقا بهداشت و سلامت عمومی در اختیار اهالی محلات هدف قرار گرفت.

کلانشهر کرمانشاه مرکز استان بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و شهرداری در قالب هشت منطقه شهری به شهروندان خدمات ارایه می کند.

در این کلانشهر براساس آمارها حدود ۳۰۰ هزار نفر در حاشیه شهر سکونت دارند.ایرنا

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی