معرفی سازمانهای مردم نهاد در شهرستانها / شهرستان دالاهو

شهرستان دالاهو با مساحت 1930 كيلومتر مربع در غرب استان كرمانشاه و بین شهرستانهای روانسر ، ثلاث باباجانی ، سرپل ذهاب،  گیلانغرب ،کرمانشاه و اسلام آبادغرب محدود میشود.

اين شهرستان داراي سه شهر(كرند-گهواره-ريجاب) و دو بخش مركزي و گهواره است كه بخش مركزي داراي سه دهستان حومه کرند، بانزرده و بيونيج و بخش گهواره داراي دو دهستان بنام گوران و قلخاني ميباشد .

فاصله کرند مرکز این شهرستان تامرکز استان 90 کیلومتر است.

شهرستان دالاهو با جمعیت  35821 نفری از لحاظ اقليمي داراي آب و هواي معتدل كوهستاني است . 44 درصد جمعیت در شهر و 56 درصد در روستا زندگی می کنند.

علاوه بر کشاورزی ، باغداری و دامپروری و پرورش ماهی در این شهرستان صنایع دستی خصوصا چاقو سازی، فلزکاری و ساخت ابزار کشاورزی و حتی لوازم آشپزخانه و اصولا ابزار چکش خوار ریشه ای دیرینه داشته و بهترین ادوات موسیقی در این شهر تولید می شود و همچنین در صنایع دیگر از جمله موج ،گلیم ،گیوه و سبد بافی عده زیادی مشغول کار هستند.

این شهرستان ازنظر جاذبه های اکوتوریستی و جاذبه های تاریخی ،از برجستگی خاصی برخوردار است . علاوه بر طبیعت بکر و انواع جلوه های طبیعی همانند جنگلها،سراب ها ، کوهستان های زیبا و کم نظیر ، رودخانه ها،غارها،چشمه ها ،دره ها و... این منطقه را از سایر مناطق متمایز نموده است مناطق تفریحی ، تاریخی و مذهبی که در این شهرستان وجود دارد مورد توجه گردشگران بوده و همه ساله شهرستان دالاهو پذیرای مهمانانی از سراسر کشور و گردشگران خارجی می باشد..

16 سمن در شهرستان فعالیت دارندکه از این تعداد 2 سمن دارای مجوز تاسیس از فرمانداری و 14 سمن از سایر ادارات شهرستان مجوزفعالیت دریافت نموده اند که در راستای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی ، سلامت روان ، توانمندی بانوان ، گسترش آموزش همگانی ،  پیشگیری از آسیب های اجتماعی ، فرهنگی مذهبی ، کارآفرینی و اصلاح سبک و آموزش مهارت های زندگی و ارتقاء نشاط اجتماعی فعالیت می نمایند .

سمن ها همواره در تمامی بحران ها همکار و همیار ادارات ذیربط بوده که از جمله نمونه های بارز این موضوع همکاری در کمک به زلزله زدگان آبان 96 ، اطفاء حریق جنگل ها و مراتع در سال های اخیر ، همکاری در راستای اجرای برنامه های ستاد مدیریت کرونا ، اجرای تحقیقات میدانی پیرامون آسیب های اجتماعی و مرتفع نمودن آن ها و همکاری در تامین خوراک و درمان گونه های جانوری در سطح شهرستان می باشد. طی سال های گذشته در حوزه شهرستان سمن ها نیز به صورت خودجوش فعالیت هایی را داشته اند که می توان به برگزاری همایش های متعدد در راستای ارتقاء نشاط اجتماعی ، مسابقات ورزشی ، اجرای دوره های آموزش سبک و مهارت های زندگی ،کارآفرینی، تعلیمات دینی و قرآنی  وهمچنین پویش هایی در زمینه احیا پوشش جنگلی و تنظیف محیط زیست اشاره نمود.

فرمانداری با دعوت از سمن ها  در جلسات و برنامه های شهرستانی مرتبط با موضوع فعالیت هر سمن، شرایط ثبت نام و صدور مجوز تاسیس سمن ها را نیز تسهیل نموده است  ، تعیین کارشناسان مجرب در این حوزه ، تخصیص تسهیلات و واگذاری اجرای برنامه های مرتبط به حوزه فعالیت سمن ها، سعی در ارتقا جایگاه سازمان های مردم نهاد و افزایش کمی و کیفی آن ها از برنامه های فرمانداری است که با جدیت پیگیری می شود . زیرا سمن ها پل ارتباطی مستحکم بین مردم و دولت و عرصه ای برای خدمت  صادقانه به  کشور توسط مردم می باشد که بواسطه  فقدان تشکیلات گسترده و محدودیت های اداری از چابکی و سرعت عمل بالا در مقابله با بحران ها و مشکلات اجتماعی برخوردار بوده و فرمانداری به این نکته نیک توجه داشته به همین علت همواره تلاش شده است با تشویق افراد مستعد ،بانفوذ و توانمند به تأسیس و عضویت در سازمان های مردم نهاد از این ظرفیت ویژه بهره گیرد

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی