تقاضا برای ورود سالمندان به مراکز نگهداری کرمانشاه افزایش یافته است

بهزاد شهبازی مدیر کل بهزیستی گفت: تقاضا برای نگهداری از سالمندان در مراکز بهزیستی را یک زنگ خطر برای استان عنوان کرد و افزود: این افزایش تقاضا نیازمند آن است که مراکز جدیدی نه تنها در مرکز استان بلکه در شهرستان ها نیز احداث شود.

وی اضافه کرد: زندگی مدرن، هسته ای شدن خانواده ها، عدم پذیرش سالمندان توسط خانواده ها، وضعیت نامناسب معیشتی خانواده ها و تغییر فرهنگ خانواده ها همگی دست به دست هم داده تا تعداد ورودی سالمندان به مراکز نگهداری افزایش یابد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه ادامه داد: امروزه با توجه به بهبود شرایط بهداشتی، درمانی و افزایش شاخص امید به زندگی شاهد افزایش رو به رشد جمعیت سالمندان هستیم و این پدیده در حال تبدیل شدن به چالشی بزرگ نه تنها در استان بلکه در کشور است.

شهبازی با بیان اینکه هم اکنون ۱۲ درصد از جمعیت استان کرمانشاه بالاتر از ۶۰ سال سن دارند افزود: استان کرمانشاه در سال گذشته هشتمین استان پیر ( جمعیت ۶۰ تا ۷۵ سال) کشور بود که این رتبه امسال به رتبه هفتم ارتقا یافته است.

وی ادامه داد: در بین شهرستان های استان نیز شهرستان کرند پیرترین و ثلالاث باباجانی جوانترین شهرستان هستند.

شهبازی با بیان اینکه هم اکنون از مجموع ۱۷ مرکز نگهداری شبانه روزی در استان پنج مرکز مربوط به نگهداری از سالمندان است اظهار کرد: یکی از برنامه های این اداره کل ایجاد مراکز سالمندی روزانه در راستای توانمندی این قشر از جامعه در شهرستان هاست تا سالمندان بتوانند با مراجعه به این مراکز اوقات فراغت خود را در آنها سپری کنند.

وی تاکید کرد: سالمندی، دوران مهمی از سیر تکاملی زندگی است که با سیر طبیعی تغییرات فیزیولوژیکی و روانی همراه است؛ در افکار عمومی پیری با تصویر منفی، تنهایی، بیماری، ناتوانی و از کار افتادگی همراه است ولی می توان با آگاهی بخشی از مراقبت های مربوط به این سنین و شناخت این دوره، بیماری و ضعف را به کمترین حد رسانده و دوران سالمندی سالمی داشت.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه ادامه داد: البته ما نیز معتقدیم بهترین مکان و بهترین اشخاص برای نگهداری و مراقبت از سالمندان خانه و خانواده آنان هستند و این افراد در این دوره حساس زندگی نیازمند چتر حمایتی خاص و ویژه فرزندان خود هستند که نباید از این موضوع نیز غافل شد.

به گزارش ایرنا، به افرادی که سن آنها بالای ۶۰ سال است سالمند گفته می شود که البته در برخی از کشورها این عدد به ۶۵ سال می رسد.

افراد سالمند در سه گروه سنی جوان، میانسال و پیر تقسیم می شوند که گروه سنی جوان شامل ۶۰ تا ۷۰ سالگی، گروه سنی میانسال شامل ۷۱ تا ۸۰ سالگی و گروه سنی پیر شامل ۸۰ سال به بالاست.ایرنا

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی