احیای تالاب هشیلان

سرپرست محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: بارندگی‌های مطلوب اخیر سبب شد تا تالاب هشیلان که کاملا خشک شده بود، دوباره احیا و جانی دوباره بگیرد.

ثریا قربانی گفت: در استانی مانند کرمانشاه که دارای اقلیم نیمه خشک و متوسط بارندگی حدود ۴۰۰ میلی متر است وجود تالاب هشیلان به عنوان مهمترین تالاب استان، یکی از شاهکارهای طبیعت است.

وی ادامه داد: پس از بارش‌های مناسب و افزایش دبی آب سراب سبزعلی طی ۲ هفته اخیر که تنها چشمه تامین کننده آب این تالاب به شمار می رود و از سویی دیگر کاهش استفاده از آب های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی، حدود یک سوم از مساحت ۴۵۰ هکتاری این تالاب آبگیری شده است.

سرپرست محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه اضافه کرد: پیش بینی می شود با احیای دوباره این تالاب بر شمار حضور انواع پرندگان به ویژه پرندگان بومی و سایر موجودات در این تالاب افزوده شود.

قربانی در زمینه دلایل خشک شدن این تالاب گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی ها هرچند در خشک شدن این تالاب بی تاثیر نیست ولی یکی از مهمترین دلایل خشک شدن این تالاب عدم مدیریت مناسب منابع آبی به ویژه در بحث چاه های غیرمجاز است.

وی ادامه داد: کاهش بارندگی‌ها و از سویی بهره‌برداری‌های بی‌رویه از منابع آبی رودخانه‌ها برای امور کشاورزی و چاه‌های مجاز و غیرمجاز در استان موجب تنش‌های آبی شدید در بیشتر مناطق استان به ویژه تالاب هشیلان، رودخانه‌ها و سراب های تامین کننده آب این تالاب از جمله سراب نیلوفر شده است.

تالاب هشیلان در منطقه شکار ممنوع هشیلان با مساحت ۲ هزار و ۳۲ هکتار دارای ارزش های بسیار بالای اکولوژیکی و زیست محیطی است که به گفته کارشناسان با توجه به ویژگی های بی نظیر آن دارای ارزش خاصی است که نمی توان مشابهی برای آن در خاورمیانه یافت.ایرنا

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی